Followers

Tuesday, November 30, 2010

Sejarah Mak Kiah Berulang


masih ingat lagikah entry sebelum ini

aku tiba awal di dewan peperiksaan
kerna aku diberi mandat untuk menjadi pengiring terhormat 
meneman KP untuk mengambil kertas SPM
setibanya aku di dewan peperiksaan
aku meletakkan kertas soalan ditempat yang dirahsiakan
disebabkan tercatat SULIT di sampul tersebut
jika tidak aku akan dimasukkan ke ISA

dengan berbekalkan pengetahuan yang cukup2 makan
aku meronda sekeliling dewan sambil mulut terkumat-kamit
membaca ayat kursi dan 3Qul
setiap sudut aku jelajahi bagi tujuan memagar dewan tersebut
setelah selesai
aku meneruskan kerja2 rutin selaku pengawas peperiksaan
15minit sebelum peperiksaan bermula
calon2 dibenarkan masuk ke dewan
tiba2..~~


aku terlihat seorang pelajar berdiri tegak diluar dewan
dengan beraninya aku menegur calon tersebut
sebab kenapa dia berpelakuan sebegitu rupa
"kenapa awak tak masuk..?" soal diriku
"kaki saya takleh gerak cikgu." jawabnya
"awak jangan main2, exam dah nak start tu. cepat sikit." tegasku sambil melihat jam tangan
hachuuummmm....!!
seorang calon lain bersin membuat diriku terperanjat dan berpaling kepadanya
"ishh awak ni, agak2 a nak bersin pun." aku berseloroh.
aku berpaling kembali kepada calon yang berdiri diluar
dan...
"eh, mana budak ni pergi..??" aku kehairanan
aku bertanya kepada calon lain
"awak nampak tak budak tadi tu..?"
"budak mana cikgu, cikgu cakap sorang2 je tadi."
"huhh...."

cerita diatas adalah rekaan semata2, hanya imaginasi aku saje

LUKENABEB..!!
~~kah3~~

hari yang memenatkan
terpaksa menjaga SPM sehingga ke petang
dipagi hari aku masih gagah menahan kelopak mata dari tertutup
tapi longlai kengantukan yang amat sangat di petangnya
jarum saat bergerak perlahan jika selalu dilihat
dan saat bergerak pantas jika dilupakan
penat bangat ni...

tapi petang tadi keberanian aku diuji
sedang aku mengawas seorang pelajar pergi ke tandas
aku melepak ditepi bangunan untuk melihat kehijauan tumbuhan
sunyi sepi tiada manusia yang lalu-lalang
tiba2...

mataku terpana pada 2 kelibat putih
"O'oo.. pebende tu..?" getik hatiku
keberanianku goyah dek cerita Mak Kiah Hangit yang masih hangat di ingatanku
ku amati 2 kelibat tersebut di pagar sekolah

click untuk zoom

cilakak tul
awat dorang letak orang2 kt situ
slalu de kt sawah padi jer..
hak tuii..
seriau diriku ini
selamat aku tidak mengalami sakit jantung
~~hihi~~

cikgumizi: baru pekena nasi goreng kampung+telur mata.. perghh.. mengancam...

2 comments:

nazri said...

ngahaha.. takut ye bang?

Abu Uwais said...

mula terasa nk jd zombie