Followers

Monday, December 13, 2010

Mak Nyah Dikejar Polis


tinggal 3 hari lagi
yeayy...!!
hari ini 1st time aku sound calon SPM

tempat kejadian dikelas peperiksaan
waktu kejadian sekitar 4.50 petang
peperiksaan yang sedang berjalan tika itu adalah Pendidikan Seni Visual
masa yang diperuntukan adalah 3jam

alkisahnya begini
semua calon sudah gelisah ditempat duduk
punggung masing2 sudah berbisul
ada yang bersembang
ada yang conteng-menconteng
walaupun tika itu belum tamat peperiksaan
tiba2 terdengar bunyi hentakan kaki yang kuat dikelas sebelah
bukan sekali

tetapi berkali-kali
diwaktu itu kelas itu dijaga oleh pengawas perempuan
dengan muka ketat disebabkan kengantukan tahap cipan
aku masuk ke kelas tersebut

"sape yang hentak2 kaki..?" aku bertanya dengan nada serius

tiba2 seorang calon angkat tangan

"sape yang hentak2 kaki tadi..?" aku mengulangi pertanyaan 

"saya..!" jawab beliau sambil meninggikan lagi tangannya

"awak tau tak kat bawah tu ada peperiksaan..?" sengaja aku menjegilkan mataku

"..................." senyap membisu sambil memandang lantai

aku sengaja memandang keseluruhan kelas
sebagai amaran untuk seisi kelas supaya tidak membuat bising
sunyi seketika kelas itu
melihat keadaan semakin aman
aku beredar ke kelas jagaan aku kembali
(dalam hati aku ketawa terkekek2..kih3..)

Ketua Pengawas pun mengumumkan masa menjawab sudah tamat
aku mengutip semua lukisan2 calon dan membenarkan calon beredar
sengaja aku ingin lambat keluar dari kelas
aku ingin melihat reaksi calon yang aku tegur sebentar tadi
sedang ku mengira bilangan kertas lukisan
tiba2...

"mana laki tu, mana laki tu..?" macam orang gila beliau menjerit2 tika keluar dari kelas
aku hanya melihat mereka dari dalam kelas dengan wajah bengis
rakannya terperasan aku di kelas sebelah
dan memberitahu beliau
kelam kabut beliau turun tangga
lagak gaya seperti mak nyah dikejar polis
tau pun takut dengan cikgumizi
~~kah3~~


finally..
minyak senyonyong mulai tunjuk taringnya
berkesan walaupun lewat
seorang calon ingin nomborku
jeng3....!!
~~haha~~

cikgumizi: berehat untuk 2hari, next paper adalah khamis.. xsabar nak abes pekse.. hihi..

No comments: