Followers

Thursday, January 28, 2010

Sebulan Bergelar Guru

aku rase aku berada didunia yang baru, hampir sebulan berada di Yong Peng aku mati kutu di buatnyer.. jika dulu kalau boring leh a jugak aku cuci mate di meronda di town tp kini hanya kebun2 dan ladang2 jer yang ade.. sadisnyer, kalau nak lepas tensen pun paling best kene gi batu pahat yang terletak stgah jam pjalanan...

aku ditempatkan di SMK Yong Peng sebagai guru pendidikan khas walaupun semasa di UTM aku belajar untuk guru teknik dan voka, mmg aku tertekan smase mnerima surat penempatan disbbkan aku xdpt mgajar bg subjek y aku study dlu.. wbmnepun aku tabah kn hati untuk pergi dan berusaha sedaya upaya untuk meneruskan mndidik anak bangsa...

banyak dugaan rasenyer untuk mengajar budak2 pndidikan khas, wpun nampak mudah tetapi sukar bg membentuk peribadi bdak2 ni.. slow learner, autisme dan berbagai penyakit y aku tidak tahu tuk menamekannye.. bayk perkara y perlu aku belajar..

permulaan yang mencabar bagi diriku smase berada di Yong Peng, perkara yang membolehkan aku hilang pertimbangan.. Alhamdulillah aku berjaya mengawal emosi dan tindakan atas bantuan Allah SWT dan juga kawanku...

aku ingin share 1 peristiwa semase aku mengajar...

hari: selase
tarikh: 26/01/2010
subjek:math

disebabkan pelajar kelas aku tidak menguasai operasi tolak, aku terpakse mengajar mereka dari mula lg.. mksudnyer dari mengenal nombor.. dalam kelas aku ni terdapat seorang murid cina yang agak pandai jugaklah dalam bab tolak menolak ni... aku decide tuk mem"balance"kn pengajaran aku supaya pelajar lain tidak ketinggalan..

mengajar punyer mengajar, budak cina ni dah mengamuk disebabkan soalan yang senang die tp susah bg bdak lain.. aku ignore je a and lastly die merayau kt luar kelas.. aku biarkan jer, lantak pi la malas nak layan nnt ade yang kne pnmpar sulong ngan aku..

after 15 mnt, die kembali ke kelas sambil tersenyum lebar.. aku pn pelik..

aku: koun chien apsal ni..??
die: saye gelak.. (sambil menggigil)
aku: saye tau a kamu gelak, kenape ni..?? (aku dah rase semacam)
die: hehe... (menggeletar)

tanpa melengahkan mase aku pn teros g tye ngan ckgu le... rupe2nyer die der sawan gelak, so ckgu tu sruh biar kan jer tp kne jge die supaye tidak jatuh tkot kne kepala.

sambil2 tu tye la cmner sawan gelak tu, 1st time aku dgr dan mgalaminyer sndri..

cikgu tu pn explain a kt aku...

die ni slalu than gelak, so bile die dah xthan die akan lepas kan.. biar kan jer kalu die gelak sampi die behenti sendri... and 1 more thing die ni de mental prob skit, kne makan ubat.. de skali tu die pukul budak ngan tukul besi, selamat dak tu tahan ngan tgn and blubang gak a tgn dak tu..

sbg cikgu pndidikan khas ni, bkn megajar dorg akademik semata2... kne membentuk peribadi dorg, tingkahlaku, pe y salah n pe y betul... mcm2 perangai de dari yang kuat meraba, bergaduh, xde adab dsb...

kepada yang membaca, bukan senang nak jd guru pndidikan khas ni... jiwa kne tenang, hati kne sabar, emosi kne kawal... byk benda y perlu d korbankan sbg seorang pendidik ni...

No comments: